Кінець грудня в бізнес-середовищі традиційно є часом для підведення підсумків роботи за рік і відправною точкою для визначення нових завдань і планів на майбутнє. Ми звичайно ж не стали винятком. Стрімко розвиваючись Імпел Гріффін закріпила свої позиції лідера галузі і в цьому, минаючому році. Прийшов час обговорити, що було зроблено, який секрет розвитку ІГ, а також розповісти про те, що чекає ринок обслуговування нерухомості в році прийдешньому. Сьогодні ми поговоримо з Віталієм Опанасюк, співзасновником і Генеральним директором Імпел Гріффін.
Віталій Віталійович завжди завантажений, виділити час для написання монологу про досягнення року, що минає немає можливості. Саме тому підсумки 2018, замість класичного монологу ми вирішили підвести з ним в рамках очного інтерв'ю, яке ледве втискується між нарадами і нескінченними телефонними дзвінками. Кінець року, грудень: жарку пору.
- Кажуть під Новий Рік ... Віталій Віталійович, яким був 2018 рік для компанії?
Новий рік - нові виклики. 2018 був неймовірно складним. Основні завдання, які ми вирішували: кадровий голод, тиск контролюючих органів, нестримно зростаюча собівартість, тане платоспроможність багатьох Клієнтів. Мені здається, що з більшістю завдань ми добре впоралися. Як не плануй, але реальність відволікає від планів і накидає незвичайних завдань.
- Ви завжди говорите про своїх людей. І це дуже приємно, скажу від імені всіх. Як ви оцінюєте роботу співробітників Імпел Гріффін в цьому році? Що істотно змінилося? Чим і ким пишаєтеся?
Люди, люди, кадри, персонал, команда - це, мабуть, найскладніша тема, вічна тема. Очі колективу, в якому я працюю - це і джерело енергії, і моя тривога і турбота. Про кожного можу говорити багато, захоплено, відкрито. Але тоді не вистачить місця для інтерв'ю. Скажу, що в компанії працюють трудолюбиві люди.
Збірний образ наших людей виглядає так: велика армія навчених, розумних, активних солдатів і сержантів. Вони завжди в полі, вони завжди на захисті об'єктів наших Клієнтів. І власне Клієнти бачать саме їх, наших трудяг. І оцінюють роботу штабу і тилу по успіху саме технічного персоналу. Нечисленна група, якій я хочу вклонитися - це штабні співробітники. Співробітники офісу. Бухгалтерія, фінанси, кадри, маркетинг, постачання. Їх роботу не видно безпосередньо Клієнту, але, очевидно, без їх уважної роботи не вийде виконати замовлення. Дирекція і Рада Директорів - це люди, з якими мені пощастило працювати так само тісно, як і з Клієнтами. Я дуже радий, що нам вдається знайти компромісні рішення. Хоча компроміс, як інструмент, не наш постійний спосіб прийняття рішень.
Знаєте, навіть не уявляю, як інші Генеральні Директора справляються самостійно з такою великою кількістю викликів. Особисто мені величезну допомогу надають мої партнери В'ячеслав Реуцький, Сільвія Красонь-Копаніаж і Рада Директорів.
- Віталій Віталійович, в офісі Імпел Гріффін завжди така сімейна і тепла атмосфера ... Як вам це вдається? У чому фішка?
Наш офіс - це одночасно і предмет подиву і символ консервативної стійкості. Стиль, модерн, ергономіка, інфраструктура, модні тренди, автоматизація - це все не про наш офіс. Наше місце проживання - це тепле, затишне, спокійне приміщення, де тихо й шанобливо обговорюються зовнішні завдання, внутрішні «косяки». Де на малесенькій кухні стоїть дзижчання каво-машини і смачно пахне. Я люблю наш офіс, хоч мені і кажуть, що він не модний. Особисто для мене це дім. Це клуб, місце зустрічей однодумців. Місце, де у людей багато спільних цінностей, незважаючи на різницю у віці, політичні погляди, смаки і т.п.
Ще мені іноді здається, що наш офіс - це закулісся театру. Кабінети - це гримерки, кімнати для нарад - репетиційні, кухня - буфет. Ми всі готуємося, репетируємо, а потім виходимо на ринок, як на сцену, де нас оцінюють Замовники, партнери, постачальники, конкуренти, випадкові глядачі. Потім втома, овації, слова подяки. Наш офіс - це магічне місце сили.
- Дуже цікаві метафори про офіс. І дійсно так близько до істини. Віталій Віталійович, ось про Клієнтів ще дуже хочеться поговорити. Я недавно від Вас почула цікавий вислів, коли ми говорили про відносини «Клієнт - Імпел Гріффін». Пам'ятайте, Ви охарактеризували їх так: «Імпел Гріффін партнер і друг. Не постачальник, не підрядник. Друг і партнер, на якого завжди можна покластися ». Скажіть, саме в цьому секрет взаємодії ІГ з Замовниками?
Дружба, як і любов, це не випадковість, а важка праця. Етапи знайомства, притирання, спільних проектів, потім виникає повага і довіра. І все це не питання грошей і вигоди, а питання взаємної підтримки.
Пам'ятаю, як багато ми допомагали в питаннях евакуації на початку 2014 року, потім в становленні нових процесів в умовах кадрового голоду, потім період інвестицій.
Деякі менеджери і з нашого боку, і з боку Замовників не пам'ятають цих етапів, не пам'ятають дружби між компаніями. Ці менеджери, переслідуючи свої особисті цілі (може і праведні) випадково або невипадково знецінюють накопичений досвід відносин і дружбу між нашою компанією і Клієнтом. Це завжди болісно, але це і є тестування відносин. Деякі плутають нашу гнучкість, лояльність і доброту зі слабкістю. Потім міцно дивуються, що ми і Клієнт - є суть однієї системи і у нас спільні цінності. І немає сенсу йти проти, тому що це рух проти себе самого. Так, я підтверджую, ми швидше друзі для Клієнтів, ніж просто підрядники. Ми завжди йдемо на зустріч і знаходимо взаємовигідні рішення. І нехай говорять, що дружба і бізнес - це ягоди з різних полів, є й винятки. Імпел Гріффін в ряду таких винятків. Здоровий і багатий друг в 100 разів цінніше «віджатого» партнера. Чи не так?
- Як тонко. Залишимо це питання відкритим для читачів) Повернемося до результатів компанії. Як Ви оцінюєте позиції ІГ на ринку? Яку частку компанія займає зараз, яку планує зайняти в 2019 р. і середньостроковій перспективі?
Знаєте, в якийсь момент, досить давно, ми перестали вимірювати успіх часткою ринку, обігом, та ін. Для нас зараз більш цінним є крос - показники збереження контрактів, індекс впровадження нових послуг, індекс інтегрованості. Іншими словами, відсоток Клієнтів, які готові за менші гроші відмовитися від нашої дружби. Відсоток збереження Клієнтів для нас - показник успішності №1.
На ринку, де може з'явиться новий тендер з бюджетом більше, ніж три лідируючих компанії мірятися позицією на ринку смішно. Будь-яка нова, компетентна, з грошима компанія може стати №1 по обороту. Але чи буде вона цікава Клієнтам через рік - це питання. Ми спостерігали за такими злетами «проти законів фізики», а потім за різким і болючим зниженням. Для біржі, звичайно, ми декларуємо перевиконання плану 2018 року на рівні 118%, EBIT перевиконано на рівні 3,7%. Звичайно, ми ведемо план-факт за різними показниками, як ліквідність, ROIC, EVA, і т.п. Але це не бізнес, а тільки розбіжні промені від діаманта, які можуть «прочитати» тільки цінителі.
- А які заходи вживаються для зниження ризиків, викликаних ситуацією в економіці? Як працюєте над підвищенням ефективності?
Класична література з менеджменту, кейси МВА не описують ті ризики, з якими стикається бізнес в Україні. Тому і рішення всі домашні, новоспечені, не завжди перевірені і, відповідно, не завжди успішні.
- Віталій Віталійович розкажіть, будь ласка, про групу. Думаю, багатьом буде цікаво. Належність ІГ до польського лідера ринку Impel є нашою незаперечною конкурентною перевагою. Які позитивні зміни в групі трапилися за минулий рік і як вони відбилися на нас, на Імпел Гріффін?
Група Імпел - частина глобального світового господарського механізму. І незважаючи на свої видатні показники (понад 50.000 чоловік), як і будь-який господарюючий суб'єкт схильна до глобальних ризиків.
Мене вражало і вражає зараз з якою швидкістю така «махіна», як IMPEL S.A., наш партнер-співзасновник, швидко реагує на зміни. Як швидко вони підлаштовують свої структури і процеси під мінливу середу, під нові ринки, під задачі. Це не властиво великим і величезним компаніям. Більш того, IMPEL S.A для мене приклад радикальних дій в ім'я досягнення цілей. 10 років я надихаюся менеджментом Імпел, духом, концентрацією і стійкістю. Упевнений, саме це допомогло нам вистояти в непрості часи останніх років в Україні.
- Відомо, що група Імпел з кожним роком розширює свій портфель послуг. Які з них Ви хотіли б відзначити і чи варто очікувати їх впровадження на українському ринку в портфелі послуг ІГ?
Так, все вірно, ми стоїмо на шляху адаптації і введення в Україні частини послуг і сервісів, які надає наш партнер в ЄС. Серед сервісів для бізнесу в Імпел є, мабуть, все для підтримки Клієнтів з галузі логістики, рітейлу, промисловості, медицини, енергетики та банків. Більш того, багато послуг інтегровані в єдиний програмний комплекс і єдину систему менеджменту. Це просто неймовірна компетенція щодо підтримки бізнесу і діяльності наших Клієнтів. На даний момент ми зосереджені на введення в Україні послуг по сервісах для житлового фонду, послуг моніторингу переміщуваних об'єктів для будівельників і логістики, сервісів для міст «розумне місто», сервісів з промислового очищення типу Blabo.
- Дякуємо. Думаю, нашим Клієнтам буде цікаво. Віталій Віталійович, які рішення в нашій галузі Вам здаються найбільш перспективними? Як швидко можуть змінитися умови ринку клінінгу для постачальників?
Як не дивно, але я вважаю, що нашій галузі потрібна більша зарегульованість. Потрібні нові, практичні галузеві стандарти, потрібно прагматичне лобі, потрібна асоціативність з ЄС, потрібна технологізація ринку і багато, багато інших змін з боку держави і компаній. Але саме ключове, я думаю, нам потрібні зміни в стандартах закупівель, особливо в державних. Prozorro - чудовий механізм, просто шедевр адміністрування закупівель. Але, потрібно додати індекси якості, індекси створення нових робочих місць, індекс інвестицій. Інакше ми так і будемо якісно адмініструвати дрібне болотце, де ротація компаній відбувається на основі ціни, а не інвестицій і технологій. А це тупик. Хоча, повторюся, Prozorro - це прорив.
- Не дивлячись на в цілому оптимістичний підхід, очевидно ж, що економічна ситуація в країні впливає на всі галузі і Імпел Гріффін не є винятком. Як, на ваш погляд, буде розвиватися ринок обслуговування нерухомості в найближчі рік-два, з огляду на зміни політичної та економічної атмосфери в країні?
Відмінне питання. Ми всі: і Клієнти, і Імпел Гріффін, і наш персонал, і співробітники державних компаній - ми всі в одному човні. А раз це так - пора всім гребти в одну сторону! Всім разом, з усіх сил гребти в одну сторону, а не розхитувати човен. Зміни, які відбуваються в країні на стільки глибокі і радикальні, що їх не просто навіть осмислити.
Мені здається, що може бути вперше за всю історію цивілізації, Україна дійсно стала на шлях державності. Для того, щоб вирізати пухлину лікар повинен навчитися, підготувати інструмент, запросити асистентів, спрогнозувати відхилення, запастися матеріалами, перевірити генератор на випадок відключення світла, бути «в тверезому розумі і з твердою рукою», як співав Віктор Цой, і ще багато чинників потрібно для успіху. Я впевнений, що все, що відбувається в країні - це складний шлях, але в правильному напрямку. Ми прибираємо зі шляху камені, гілки, рівняємо його, закочуємо в асфальт, що б нашим дітям було легше цим шляхом за нами йти. Ринок нерухомості буде рости, очищатися від корупції, насичуватися професіоналами, напрацьовувати свої ноу-хау. Все буде добре! Я впевнений.
- Як в точку і як позитивно! Віталій Віталійович, звичайно ж Ви і наша команда вже підготували стратегію розвитку на наступний рік. Не прошу ділитися секретами і тактикою публічно, але все ж, для інтерв'ю: чи довелося в цей раз міняти курс?
Так, всі департаменти підготували свої стратегії в рамках зазначених Радою Власників завдань. Зараз проходять захист стратегій у Дирекції та Ради Директорів. Принципово курс не змінюється: консервативний зростання, заснований на спільних цінностях Власників Імпел Гріффін і наших Клієнтів.
- У чому Ви на сьогодні бачите основні можливості зростання для Імпел Гріффін?
Чудове питання (сміється). Зростання, яке ми запланували складно назвати зростанням. Це, з моєї точки зору, утримання позицій і робота над якістю.
- А як Вам таке питання: Коли в останній раз Вас відвідувала думка «Я щасливий робити те, що я роблю»?
Не буду лукавити, я мене не рідко відвідують сумніви. У моїй ментальній матриці постійно оновлюються поля з відповідями: чи я там, де я хочу бути? Чи те я роблю, що хочу робити? Чи в тому я оточенні? Я щасливий, що більшість відповідей «так, так, так!». Я усвідомлюю, де я перебуваю, що я роблю, чому я це роблю. І від того, що є усвідомлення мені легко і добре. Це мій шлях, і мені є чим пишатися.
- Здорово. Віталій Віталійович, які свої особисті проекти за останній рік Ви б виділили як найбільш значущі і цікаві?
Особисто мої доконані проекти - це благодійні ініціативи спільно з фондом «Пігулки», пара марафонів, пара написаних і високо оцінених картин. Але, головне, збереження відносин з партнерами та колективом.
- Дякую за час. Дякую за відвертість. І традиційно, напередодні Нового Року, що б Ви хотіли побажати партнерам, клієнтам, колегам?
Друзі, бажаю вам здоров'я, більше хороших вражень, самостійності вибору, більше оціненої по заслугах взятої на себе відповідальності. І є у мене для вас маленький подаруночок - це обіцянка. І складається вона в тому, що я від імені моїх партнерів обіцяю зробити все можливе, щоб ви були задоволені нашими сервісами і пишалися дружбою з нами в Новому Році.
Все буде добре. З наступаючим!
Ось так, друзі. Віталій Віталійович заспішив і втік на наступну зустріч, а я, переварюючи матеріал і радіючи інтерв'ю що відбулось, черговий раз зловила себе на думці про те, що секрет успіху «Імпел Гріффін» в людях. Починаючи з Дирекції. Осмислені і усвідомлені позиції керівництва компанії, ясне бачення, вивірені (як на вагах) цілі, відкритість, чесність, всеосяжне бажання зробити нашу країну кращою - ось, що ми з себе представляємо. Ось те, що ми неодмінно заберемо з собою в Новий, 2019 рік.
Паерелі Катерина, Директор з маркетингу