У клінінгової індустрії Японії все більше домінують автоматизація і роботизовані системи, що в основному викликано зростаючими труднощами, з якими стикаються професійні клінінгові компанії в пошуку кваліфікованого персоналу. Але який вплив цього нововведення на галузь і який стан справ в індустрії з точки зору використання роботів? Боббі ван дер Лист (Bobbie van der List) пише про це для ECJ.
В Японії проживає близько 127 мільйонів чоловік, але якщо нинішній рівень народжуваності не зміниться (1,4 дитини на жінку - найнижчий коефіцієнт народжуваності в світі), до 2030 року загальна чисельність населення може знизитися до 117 мільйонів. Прогнози на 2060 г. ще тривожніше: якщо рівень народжуваності в Японії не підвищиться, очікується спад населення до 100 мільйонів. Демографічна картина ще песимістичніше, якщо звернути увагу на те, наскільки непропорційна частка літніх людей у віковій структурі населення: в 2016 році кожному четвертому жителю країни було щонайменше 65 років.
Ви запитаєте, яке відношення ці цифри мають до клінінгової індустрії? Справа в тому, що вищезгадана реальність японського населення особливо згубно позначається на клінінговій індустрії, так як це один з тих секторів, які постраждають найбільше від скорочення чисельності населення і, отже, робочої сили. Середній вік співробітників японських клінінгових компаній порівняно вище, ніж представників інших галузей.
Це можна пояснити тим, що пенсія більшості літніх японців не дозволяє їм насолоджуватися забезпеченою старістю. Клінінг - відмінна можливість для літніх людей в Японії заробити додатковий дохід після виходу на пенсію. Однак не можна очікувати, що це буде тривати вічно, адже в певний момент вони підуть на пенсію. Що буде далі - питання на мільйон.
У той час як негативна тенденція демографічної ситуації в Японії не дуже оптимістична для клінінгової індустрії, виникає ще одна соціально-економічна проблема, яка привела до несподіваного розвитку індустрії професійного прибирання. В наші дні все більше японок, раніше займалися домашніми справами, вважають за краще робити кар'єру і доручають прибирання професіоналам. Це видно по зростанню кількості підприємств, що займаються обслуговуванням домашніх господарств.
За останнє десятиліття загальна кількість таких підприємств потроїлася до 700. На думку аналітиків, очікується, що ринок виросте до 5,3 млрд доларів, що в основному зумовлено поєднанням старіючого суспільства і більш високого показника участі жінок на ринку праці Японії. Це означає, що конкуренція за кваліфікований персонал в сфері клінінгу продовжує зростати.
Проблема, яку важко вирішити
Вищевикладене дійсно виявилося складною проблемою як для уряду, так і для світу бізнесу. Великі корпорації часто не знають, де шукати кваліфікованих фахівців з клінінгу. Врегулювання цієї проблеми ускладнює той факт, що Японія, на відміну від Великобританії, має досвід вирішення проблеми нестачі робочої сили за допомогою трудової міграції. І японські ЗМІ відзначають, що з цим небажанням працювати в сфері клінінгу нічого не поробиш, навіть незважаючи на цокання величезної бомби робочого часу.
Тому японський уряд все більше усвідомлює, що люди не можуть вирішити всі проблеми Японії самостійно, і саме тому планується зробити країну менш залежною від людей. Це з усією очевидністю випливає з бачення Японією свого майбутнього, яке було позначено терміном "Суперрозумне суспільство" (supersmart society). Ця політика тягне за собою державні витрати в розмірі близько 26 трильйонів ієн (приблизно 226 млрд. Євро) на науку і техніку протягом п'яти років, починаючи з минулого року (один відсоток валового внутрішнього продукту Японії).
Що відбувається з грошима?
Однією з компаній, яка демонструє, як це допомагає їм забезпечити більш високу ефективність клінінгової індустрії, є Murata Machinery - компанія, що займається автоматизацією виробництва і логістичними системами і наполегливо працює над рішеннями для клінінгової індустрії. Ми розмовляли з Хидесі Наканісі (Hideshi Nakanishi), менеджером з розвитку бізнесу в центрі відділу досліджень і розробок. Він підтверджує, що у клінінгової індустрії є проблеми з пошуком достатньої кількості персоналу для задоволення запитів, які вони отримують від компаній. Промислова чистка вимагає великих працевитрат і найбільше потребує співробітників.
Так яким чином Murata Machinery домагаються змін? За словами Наканісі, все зводиться до SE-500IX II, який є першим роботизованим промисловим пилососом. Murata Machinery розробили програмне забезпечення цього продукту, яке допрацьовується корпорацією Amano.
За словами представників Amano, полірувальні і підлоготерні машини прекрасно полірують підлогу в комерційних приміщеннях і магазинах. Крім того, автоматичні скрубери використовуються, головним чином, на вокзалах, фабриках і в комерційних будівлях по всій Японії. Устаткування для чищення килимів видаляють бруд з килимових покриттів в офісах і готелях. Устаткування для очищення компанії Amano, таке як очисники дорожнього покриття та підмітальні машини, високоефективно для очищення доріжок як всередині приміщень, так і зовні, що робить компанію одним з найбільших гравців на азіатському ринку клінінгу.
За словами Наканісі, для такої компанії, як Amano, SE-500IX II є справжнім рятувальним засобом. «Перш потрібно куди більше машин і робочої сили для виконання тієї ж роботи, яку зараз виконує пилосос SE-500IX.» Він зауважує, що раніше для очищення треба було б дві-три очищувальні машини. Так в чому ж секрет успіху цього пилососа?
«По-перше, я хотів би підкреслити, що продукт простий у використанні. Вам не потрібно бути інженером для того, щоб користуватися цим пилососом. Це досить просто: спочатку натискаємо одну кнопку, потім проходимо необхідний маршрут, натискаємо кнопку «пуск», і готово. Робот все повторить: тиск щітки, кількість води, міцність вакууму - все можна запрограмувати дуже легко. Тренування займає буквально одну годину, і ви заощадите багато часу », - пояснює Наканісі.
Питання в тому, чи можемо ми очікувати, що цей продукт буде реалізований в набагато більшому масштабі - що може мати серйозний вплив на світову клінінгову індустрію. Наканісі сміється, чуючи про це занепокоєння, так як він не очікує різких змін. «Тут справа виразно в вартості. Зарплата співробітників, що займаються цим типом чистки відносно невелика, в той час як вартість робота дуже висока. Проблема в тому, що сучасні роботи занадто дорогі. »
Брак робочої сили
Однак деякі японські компанії ризикують вирішити проблему нестачі робочої сили. Наприклад, на початку квітня 2018 японський роздрібний конгломерат Aeon почав використовувати 400 роботизованих пилососів в своїх торгових центрах по всій країні. Компанія пояснює, як «саморегульовані миючі машини замінили звичайні машини для миття підлоги, керовані людьми». Це сталося вночі, поза зоною видимості покупців. Цікаво, що впровадження робототехніки заощадить компанії до 150 млн ієн (1,16 млн євро). Компанія не випадково купує SE-500IX II корпорації Amano.
Однак в деяких країнах інтерес до цього типу обладнання більше просто тому, що робоча сила обходиться дорожче. «У Сінгапурі вартість робочої сили нижче, ніж в Японії, тому ми помітили, що не можемо там продавати. Австралія ж зацікавлена в нашому продукті, оскільки там зарплати можна порівняти з японськими ». Коли мова заходить про експорт цієї продукції в Європу, виникають інші проблеми. «Поки ми не можемо цього зробити через правила ЕМС, у них більш жорсткі вимоги маркування CE. Загалом, це проблема розробників робототехніки для клінінгової індустрії. Щоб забезпечити більш успішний експорт, необхідно вирішити питання регулювання, які залежать від країн, в які ви хочете експортувати ».
Аеропорт в якості випробувального полігону
Наканісі з великим оптимізмом дивиться в майбутнє, так як роботизовані пилососи вже використовуються в одному з найбільш відвідуваних місць Японії: аеропорту Ханеда в Токіо. У зв'язку з наближенням Олімпійських ігор 2020 в Токіо японський аеропорт Ханеда недавно запустив експериментальну програму за участю роботів. Проект був запущений в 2016 році під назвою «Експеримент з впровадження робототехніки в аеропорту Ханеда», і проводився у співпраці з Міністерством землі, інфраструктури, транспорту та туризму, а також Міністерством економіки, торгівлі і промисловості.
Завдяки цьому проекту уряд хоче надати клінінговим компаніям можливість протестувати і вдосконалити свої робототехнічні технології та сприяти впровадженню робототехніки в секторі послуг. Роботи, розроблені 17 компаніями, використовуються в аеропорту для надання допоміжних туристичних послуг, що дає змогу перевірити їх експлуатаційну безпеку і ефективність обслуговування в громадських місцях. Мета полягає в тому, щоб прискорити впровадження роботизованих технологій і, отже, поліпшити якість обслуговування. Наприклад, мандрівники зможуть побачити роботизовану наземну команду в залі вильоту, розташованому на південь від внутрішнього терміналу 2 аеропорту Ханеда.
Проект може виявитися цікавим випробувальним полігоном для світової клінінгової індустрії, так як використання роботів в місці, щорічно відвідуваному мільйонами людей, може навчити нас багато чому про взаємодію роботів і людей. Все ж, Наканісі з Murata Machinery як заключення вказує, що в кінцевому рахунку, прибирання неможливо виконати за допомогою одних лише роботів. «Таким чином, пошук достатньої кількості персоналу буде як і раніше дуже важливий для клінінгових компаній».